't Overschotje

17 juni

’t Overschotje in lochem gaat door: “wij hebben geen behoefte aan een zomerstop. Integendeel”

11 augustus 2025
Op een warme zomerdag oogt het sportpark in Lochem verlaten; de parkeerplaats ligt er als een stenen vlakte bij. Toch verzamelt zich in een hoekje een groep mensen. Lopend, fietsend of met de auto komen ze aan. Het zijn de deelnemers van de activiteitenclub voor ouderen, De Derde Helft.

Jan Lenselink gooit een bal. Links naast hem staat Nico van der Zee klaar voor de volgende worp. © Ronald Hissink Bron: De Stentor

Iets te doen

Op het programma staan jeu de boules en bowls, een spel waarbij met een bal ter grootte en het gewicht van een Edammer kaasje over een 30 meter lange baan wordt gegooid. Jan Lenselink is met zijn 77 jaar een van de jongste deelnemers, en is de drijvende kracht achter de club. Wekelijks weten zo’n dertig mensen de weg naar De Derde Helft te vinden.
Bij mooi weer spelen ze buiten; bij regen of kou is er binnen sjoelen of een ander spel. “Het gaat het hele jaar door, wij hebben geen behoefte aan een zomerstop. Integendeel”, zegt Lenselink. Sommigen slaan in de zomer een weekje over voor een fietstocht of om op het huis van de kinderen te passen. Maar de meesten blijven thuis en waarderen het dat er ook in de rustige maanden iets te doen is.

Wij gaan ’s zomers door

Het Nationaal Ouderenfonds hoopt dat meer verenigingen dit voorbeeld volgen. Met de campagne ‘Wij gaan ’s zomers door’ kunnen clubs via deurstickers en sociale media laten zien dat ze meedoen. “Wij merken dat de rust in de zomer voor ouderen lastig kan zijn”, zegt Jorieke Linnenkamp van het Ouderenfonds. Uit een peiling onder het vaste panel blijkt dat 51 procent van de ouderen zomereenzaamheid ervaart. In deze periode zijn er minder activiteiten, en kinderen of kleinkinderen zijn vaak wekenlang op vakantie.

Leegte opvullen

Het fonds wil dat buurthuizen en sportclubs deze leegte opvullen. “Niet alleen met activiteiten, ook om ouderen een koele plek te bieden. Veel ouderen kunnen geen kant op als het warm wordt, terwijl kantines, meestal met airco, leegstaan.” Linnenkamp erkent dat het lastig is vrijwilligers te vinden die in de zomer actief willen blijven. “Zij moeten ook hun rust pakken, dat snappen we heel goed. Tegelijkertijd zien we wel dat het voor ouderen een belangrijk punt is. Dat willen we ook zichtbaar maken. Want we merken dat ouderen niet snel praten over zomereenzaamheid. Ze willen er andere mensen niet mee opzadelen, hun omgeving niet tot last zijn.”

Op het veld is de bowlscompetitie inmiddels in volle gang. Nico van der Zee, 93 jaar en de oudste deelnemer, volgt het spel terwijl hij met de verslaggever praat. Hij loopt met een stok en heeft last van kwaaltjes, maar geniet ervan dat hij kan blijven spelen. “Het lijkt niks, maar je loopt wel steeds 30 meter van de ene kant naar de andere kant van de baan. En je moet goed kunnen gooien en tactiek hebben.” Dat de spelmiddag ook in de zomer doorgaat, vind hij heel fijn. “Veel mensen zijn weg. Mijn dochter zit nu een aantal weken in Portugal. Nee, daar ga ik niet over klagen. Ik deed vroeger hetzelfde.”

Bron: De Stentor

21 mei

Tijdens de nationale beweegweek is er bij de sportvereniging ‘t Overschotje ook aandacht besteed aan het feit dat het voor ouderen belangrijk is om veel en veilig te bewegen.

Daarom heeft Marjolijn Pezy, Stichting Welzijn Lochem, vertelt dat de gemeente Lochem veel aandacht wil besteden aan valpreventie en dat fysiotherapeuten daar cursussen voor geven.

Aukje Lenselink vertelde hoe belangrijk het is om bij ouderdomssuiker veel te bewegen. Zij schreef daar het volgende over

Vandaag mocht ik tijdens de Beweegweek in Lochem bij ’t Overschotje een praatje geven over diabetes. Als iemand die zelf inmiddels al 10 jaar leeft met diabetes type 1, vind ik het extra waardevol om mijn ervaringen en kennis te kunnen delen. Vanuit mijn ambitie om leefstijlcoach te worden, gespecialiseerd in diabetes, hoop ik steeds meer mensen bewust te maken van diabetes type 1 én type 2. Vooral bij diabetes type 2 is preventie, beweging en leefstijl die het verschil kunnen maken om mensen zo lang mogelijk gezond en vitaal te laten leven. Mooi om te zien hoe ze bij ’t Overschotje ouderen op een laagdrempelige manier in beweging brengen en ontmoeting stimuleren. Initiatieven zoals deze laten zien hoe belangrijk bewegen en sociale verbinding zijn voor een gezonde en vitale leefstijl. Dankbaar voor de uitnodiging en het kunnen delen van mijn ervaringen met diabetes.

7 mei

’t Overschotje  organiseert in het kader van het project “De Derde Helft” tijdens de Nationale Beweegweek speciale beweegactiviteiten voor ouderen in Lochem. Op woensdag 20 mei van 14.00 – 17.00 uur kunnen ouderen deelnemen aan de volgende activiteiten:  twee korte lezingen over Diabetes en Valpreventie en Bowls, Jeu de Boules, sjoelen, wandelen en fietsen.

De activiteit is laagdrempelig en geschikt voor verschillende niveaus. Deelnemers zijn welkom vanaf 13.30 uur voor een kop koffie of thee. Meedoen is gratis en aanmelden mag bij j.lenselink6@upcmail.nlof op telefoonnummer 0573 452827 maar is niet verplicht.

Het adres van ’t Overschotje is De Elzelaan 1 in Lochem

8 april 2026

Sinds gisteren hebben we nieuwe shirts voor ’t Overschotje.

1 april 2026

In het kader van de beweegweek organiseert ’t Overschotje in samenwerking met Stichting Welzijn Lochem op woensdagmiddag 20 mei een beweegmiddag. Er wordt dan in elk geval jeu-de-boules, bowls en koersbal gespeeld. Ook kan er een wandeling met oefeningen gemaakt worden.

23 april 2026

Met zeer gewaardeerde hulp van de klussengroep van de wielervereniging De Paaschberg beschikken we bij ’t Overschotje nu over 4 banen waarop we bowls kunnen spelen.

Jos Kalisvaart en Jan Lenselink spelen op zaterdag 20 juni in Enschede op het Nederlands Kampioenschap pairs.

Foto van veld in Enschede het adres is Geessinkweg 148 a 7544 RB Enschede. De wedstrijden beginnen om 09.30 uur.